SubhanAllah. SubhanAllah. SubhanAllah.
itu ungkapan yang mampu aku ucapkan sekarang.
indah ciptaanNya. aku kagum. aku hormat. aku terkedu.
kenapa tiap kali aku sedang mendekatkan diri ini dgnMu.
aku nampak kau. kau muncul. ya! kau muncul dpn mata aku.
MasyaAllah.
lidah seakan terkedu. kuat menahan curahan itu daripada turun.
kenapa semua ini berlaku. ujian buat akukah semua ini.
dugaan yg hendak menguji aku. atau ada makna.
bukan sekali. bukan dua kali tapi lebih.
setiap kali aku berdoa. aku berharap. aku berserah.
kau muncul didepan mata. ya ya betul2 didepan mata ni. sesuci tempat itu. kau muncul, ya! kau muncul!!
sakit aku rasa tanggung semua ni.
sempurnanya kau cipta.
sempurnanya iman.
sempurnanya sifat.
sempurnanya tutur.
hati aku makin tertarik dengan keindahan asas itu.
aku tidak berniat utk menyakiti sesiapa.
aku hanya teruja.
tapi aku salah hanyut dalam keindahan ciptaan minda.
maafkan aku. maafkan aku. maafkan aku. bukan itu niat aku.
aku sedar. aku hanya ada 1 senjata yang boleh membantu aku.
senjata yang aku paling aku suka. paling aku jaga. iaitu DOA.
jika kau bukan milik aku . aku sentiasa mendoakan yg kau akan bertemu dgn ciptaan terindah dan sejahteralah hidup kau. kerana kau tidak lupakan DIA.
maafkan aku lagi sekali kerana membiarkan rasa ini. sesungguhnya aku hormat dirimu sehingga bergetar hati aku menahan sebak melihat kau disitu. kau muncul muncul dan terus muncul.
tapi hari ini aku terpaksa berdoa supaya ini hari terakhir kau muncul dah ada dalam hati ini. kerana aku tidak mahu menyakiti hati yg lain.
ya Allah. bantulah hambamu ini. bantulah ya Allah.... AMIN.
ruang tamu resak 2.24am
Saturday, August 11, 2012
kau begitu Sempurna
Posted by WANY SALLEH at 2:28 AM 0 comments
Thursday, August 9, 2012
Bila yang berdegup berbicara.
Assalamualaikum,
sekali toleh aku terfikir.
aku pandang ke hadapan jalan dengan penuh berani. apa guna aku pandang yg belakang. baik aku pandang depan yang sedang dibina indah.
hahaha. manusia memang macam tu. susah nak bersyukur.
aku. aku? aku pun sama. lalai leka nyenyak sampai sendat tak endah.
buat apa nk pedulikan tusukan duri, tajamnya pisau, manisnya kata. sedangkan semua bermainkan kata dgn makna.
dunia sekarang ini? wujud ka manusia yg hatinya betul2 suci bagaikan cecair suci ditanah itu? mustahil.
aku tak pernah percaya. manusia didalam hati tetap ada segelumit rasa yang yang yang. tak perlu aku teruskan.
niat? ya memang perlu ada niat. niat yang baik atau buruk sahaja membezakan halanya ke kiri atau ke kanan.
manusia aneh. manusia aneh. manusia aneh.
jangan disalahkan siapa-siapa jika timbul lumut-lumut didalam hati. sedangkan diri tidak dibersihkan dgn kata-kata suci setiap hari. pedulikan kata orang. siapa mereka untuk menilai indah ciptaan ini?
betul memang betul tidak sangkal lagi. segalanya berlaku pantas. leka. asyik. manis. indah. lakaran demi lakaran dihasilkan diatas kain putih. kain putih? ya! kain putih. semua dibekalkan kain putih.
bagaimana hendak pulangkan nanti terpulang kepada kita. nak melukis lakaran indah atau cakar ayam?
enak aku berbicara. hentam sana-sini. jangan leka. jangan mudah rasa lega. kerana disekeliling sentiasa ada yang menilai. yg jelas dilihat atau yg tak dapat dilihat. gunakan rasa hati.
hati. berbalik pada hati. hati lebih mengerti.
bersihkan ia dengan zikrullah. insyaAllah.
'kun fa ya kun'
duduk. melutut. tadah. luahkan. sampaikan. berkasihlah. bermersalah. mengadulah. menangislah. meraunglah. merataplah.
ia mendengar luahan itu.
ya memang DIA pendengar yang baik. ikhlas. hati tersenyum lega selepas bertemu. berdua-duaan. meluahkan rasa. tersenyumlah kita selamanya jika dekat dengan DIA.
insyaAllah...
#wisma mbsa 2.06pm
Posted by WANY SALLEH at 2:13 PM 0 comments
Friday, August 3, 2012
hati mula bersuara
Assalamualaikum,
post malam ni tentang apa? hmmm tak ada apa2. aku menulis mungkin sebab tak ada tempat lagi nak mengadu. atau aku terkedu untuk melontarkan kata. yaa buat masa sekarang aku rasa kosong. perlu ka ada rasa mcm ni dalam jiwa. aku xboley nak bergantung dgn sapa2. suma serba tak kena. aku menaip apa yang terkeluar dari minda. hahaha aneh!
aku jadi makin blur. bodoh pon mungkin ya. sebab ikutkan kata hati yang boleh bawak mati. arhhhhh peduli pulak aku apa orang kata. aku dinilai oleh yang SATU. bukan mulut yg berjuta melontarkan kata2 duri. aku sebenarnya keliru apa hati ni mahu. makin diikut makin mengada. bila dibiar lopong dasarnya.
SAKIT SAKIT SAKIT..............
ada seperti tiada apa gunanya.
#maafkan aku meluahkan rasa andai ada yg terasa.
Posted by WANY SALLEH at 11:34 PM 0 comments
Wednesday, August 1, 2012
kenapa mengapa?
Assalamualaikum,
salah aku?
salah dia?
salah hati?
salah rasa?
salah mata?
salah mulut?
salah SIAPA??????
aku sendiri takda jawapan dia. hati ni kadang2 tak adil dgn semua org. tp hati ni kadang2 terlalu jujur. kenapa boleh hadir? kenapa dan mengapa terus dalam otak. sampai bila kenapa dan mengapa akan menjadi teman rapat. atau sekadar meluahkan rasa masing2. atau kelamaan menjadi musuh?
akukah yang salah dalam soal ini? ya. memang aku. kenapa sekarang baru hendak terasa? kenapa bukan dulu. mengapa aku biarkan rasa itu dulu? kenapa, aku yang terleka atau aku lalai. mengapa begitu susah. hendak jauh dilempar makin dekat kau hadir. makin aku cuba lari makin dekat kau datang. ohhh aku makin seronok dengan permainan mengapa dan kenapa. haha. angan2 kosong yang tiada kesudahan. orang tua-tua selalu pesan. jangan dilayan perasaan. hmm aku yg melayan atau dia yg mintak dilayan. sampai kemimpi pon engkau masuk campur. dah kenapa.. ada makna atau kau sengaja mempermainkan aku. itu bukan soalnya sekarang. semuanya akan tersimpan rapi hingga tiba masa nanti. aku berserah padamu ya ALLAH.
#jodoh bukan kita yang tentukan. kita merancang biar DIA yang tentukan.
Posted by WANY SALLEH at 10:00 AM 0 comments
Tuesday, July 3, 2012
Cream Puff :)
Assalamualaikum,
halo frens.... hmmm bila aku update blog ja msti bg resepi kn. boring laaa. pasni aku nk buat prubahan ckit. hehe. tgguuu.. okay utk hari ni,amek resepi cream puff ni seketoi dlu nah.. aku pon amek resepi ni dari internet. aku stai kaji berpuluh2 resepi pas2 baru aku kuar hasilnya. nah la malaih tulih panjang2...
Bahan- bahan puff :
60g tepung gandum (ayak)
100ml air
2 biji telor
butter dalam 4 sudu besaq lebih xpa.
aluminium foil
cara-cara :
1) masak butter+air smpai mendidih
2) masukan tepung gandum kacau sebati smpai agak kekepingan
3) tutup api masukan telor kacau cepat2 sampai sebati. sejuk ckit
4) masuk dalam piping bag. xpon guna plastik macam aku buat.
5) atas dulang bakar. lapit aluminium foil. sapukan sedikit butter ats aluminium foil xmau bg lekat.
6) picitkan biaq tinggi lebih kurang 5cm atas 2. bakar selama 15 minit suhu 200c. pas2 turunkan suhu 180 selama 25minit.
custard cream :
1 sudu tepung custard
1 sudu tepung jagung
1 cawan susu segar
1 biji telor
4 sudu besar gula
1 sudu besar butter
cara-cara :
1) campur tepung jagung tepung custard gula dgn 2 sudu susu kacau jgn bagi ketul2
2) kacau bahan tadi atas api perlahan. masukan telor kacau lagi. masukan lebihan susu tadi.
3) kacau sume sampai agak pekat ckit masukan butter.
4) pas2 teruskan kacau sampai pekat.
5) biakan sejuk kejap. masuk dalam piping bag picit masukan dalam puff yg dh dipotong tgh dia.
SELAMAT MENCUBA :)
aku suka cream custard dia. sedapppppp. ratah saja pon enak :)
Posted by WANY SALLEH at 5:50 PM 0 comments


