Blogger Layouts

Tuesday, July 3, 2012

Cream Puff :)

Assalamualaikum,
halo frens.... hmmm bila aku update blog ja msti bg resepi kn. boring laaa. pasni aku nk buat prubahan ckit. hehe. tgguuu.. okay utk hari ni,amek resepi cream puff ni seketoi dlu nah.. aku pon amek resepi ni dari internet. aku stai kaji berpuluh2 resepi pas2 baru aku kuar hasilnya. nah la malaih tulih panjang2...

Bahan- bahan puff :
60g tepung gandum (ayak)
100ml air
2 biji telor
butter dalam 4 sudu besaq lebih xpa.
aluminium foil

cara-cara :

1) masak butter+air smpai mendidih
2) masukan tepung gandum kacau sebati smpai agak kekepingan
3) tutup api masukan telor kacau cepat2 sampai sebati. sejuk ckit
4) masuk dalam piping bag. xpon guna plastik macam aku buat.
5) atas dulang bakar. lapit aluminium foil. sapukan sedikit butter ats aluminium foil xmau bg lekat.
6) picitkan biaq tinggi lebih kurang 5cm atas 2. bakar selama 15 minit suhu 200c. pas2 turunkan suhu 180 selama 25minit.


custard cream :

1 sudu tepung custard
1 sudu tepung jagung
1 cawan susu segar
1 biji telor
4 sudu besar gula
1 sudu besar butter

cara-cara :

1) campur tepung jagung tepung custard gula dgn 2 sudu susu kacau jgn bagi ketul2
2) kacau bahan tadi atas api perlahan. masukan telor kacau lagi. masukan lebihan susu tadi.
3) kacau sume sampai agak pekat ckit masukan butter.
4) pas2 teruskan kacau sampai pekat.
5) biakan sejuk kejap. masuk dalam piping bag picit masukan dalam puff yg dh dipotong tgh dia.

SELAMAT MENCUBA :)


aku suka cream custard dia. sedapppppp. ratah saja pon enak :)

Wednesday, June 20, 2012

resepi pancake :)

Assalamualaikum,
hati masih berbaki kesedihan semalam yang tidak mudah dihadapi oleh setiap manusia yang punya jantung berdegup. wow! sesekali bermadah xsalah. semenjak amek sbjek writing theory ni makin pandai bermadah. haha. okay. tujuan sebenaq n bagi resepi pancake yang baru buat tadi. org makan pg. aku makan tgh ari. hee. jemput tengok...

bahan-bahan :

1 cwn tepung gandum
1 sk baking powder
1 biji telor
1 kotak susu dutchlady fullcream (kotak kecik)
3 sudu butter
3-4 sudu besar gula (terpulang)

cara-cara :

1) masukkan suma bahan dalam blender. blend ja sampai betul2 sebati
2) biarkan selama 10 minit.
3) amek 1 senduk adunan tuang atas kuali non stick (yg goreng xgdoh boh minyak tuu). tgok agak2 bwh dia dh kuning kalih.
4) okay siap makan.. #boleh letak flavour,mkn gn butter,blueberry ka ekot la suka camna.


SELAMAT MENCUBA :)



Sunday, June 17, 2012

Kek Butter :)

Assalamualaikum..
apa khbar sumaaa. lama gila xtulis kat sini. berabok terok kot. jd mcm ketagih nk tulis. qoset p qoset mai trgat ada seketoi g resepi xbg. jadi pelik la bila lama xmemasak smthing. sejak biz gn timbunan asgmnt hnya mmpu masak utk mngisi perot dikala kosong sahaja. okay ni nk bagi resepi kek butter yg best. mcm besa. aku hnya rajin buat bnda yg best2 ja. hat xbest aku malaih. so mai nk bagi resepi kek butter yg aku amek dari kak mira. tq kak mira :)
untuk menghasilkan kek butter yg amat enak, berkualiti tinggi dan lembap2 moist2 gituw penggunaan butter yg mahal @ sedap amat diperlukan. okay jom start..

Bahan-bahan :
250g butter
190g gula kastor
5 bjiji telor
200g tepung naik sendiri
2 sudu kecik esen vanilla

Cara-cara :

1)putar butter dgn gula sampai kembang putih2 gebu.
2) masukkan telor satu persatu. pas2 boh esen vanilla
3)bila telor dh sebati masukan tepung.
4) bakar 160c slma 60-80 minit.

SELAMAT MENCUBA :)


yg atas tu aku bancuh serbuk coklat pas2 tenyeh ja atas tu. nyumnyum~


Friday, April 27, 2012

Resepi Pavlova :)

Assalamualaikum..
Salam jumaat semua. okay hari aku smngat dari pagi dok ketaq pala nk buat natang ni dah. sggup korbankn waktu lenaku yg nyenyakkkk. huhu. okay xmau ckp pnjang2 penat. jom tgok resepi cries kena try. sedap terok mkn sejuk2 aummmm.

Bahan-bahan :

meringue(lapisan bawah)
4 biji telor (amek putih sajaa)
1/2 cwn gula icing/halus
1 sudu kecik esen vanilla
1 sudu kecik cuka
1 sudu besar tepong jagung
kertas minyak

topping
250ml whipping cream (satu kotak kecik 2 la)
1 sudu kecik esen vanilla
1 sudu kecik gula icing(xmsukan pon xpa sbb meringue 2 dh manis nnti)
buah-buahan (strwberi,kiwi,blueberry,anggur ekot suka la)

Cara-cara :
1) putar putih telor smpai kmbang putih. then masukan gula esen vanilla cuka dan tepung jagung.
2) putar lagi smpai adunan betul2 ringan kembang. lau terbalikanpon xtumpah.
3) amek kertas minyak lapit atas bekas then tuang adunan atas kertas minyak ratakan dan bentukan ekot kehendak.
4) panaskan oven 150c terlebih dahulu dalam 5minit. kemudian masukan meringue tadi bakar selama 1jam. bila dh masukan meringue lebih kurang 15 minit turunkn suhu jadi 140c.
5) dah kekuningan 2 kira masakla. ketepikan sebentar. (baik2 dia mudah retak so hati2 masa nk agkat dari kertas minyak)

topping
1) putar whipping cream smpai putih kmbang ckit. pas2 masukan gula dan esen vanilla.
2) dh jadi creamnya simpan dlm peti aih dlm 30minit. baru deco atas lapisan bawah tadi. then letak la buah-buahan mengikut kreativiti...

SELAMAT MENCUBA :)



Tuesday, April 24, 2012

Resepi Blueberry Cheese Cake :)

Assalamualaikum,
hello blogger :) malam ni cik wany nk bg sekeping resepi. ni resepi yang telah distudy dan diolah sedikit sebayak oleh aku. hewhew. dakkk aku ciwi sat tgok lain dah blog lani. npk sgt lama xupdate. haha. okay aku cuba buat cheese kek ni sbb aku trgin+trsa mcm rajin ckit. meh nk bg resepi mehh mudah sajaaaa seperti biasa.. ok jom!

Bahan-Bahan:
250g cream cheese
plain yogurt dutch lady (2 bekas kecik 2)
3 biji telor (A saiz)
1 sudu besar esen vanilla
75g gula kastor @ 1/2 cawan
biskut meri (dalam 1pek 2 ada 3line kn aku guna 2line blnder kering smpai hncur)
1/2 buttercup yg 250g
blueberry filling

Cara-cara:
1) blender biskut meri smpai hncur. gaul gn butter yg dh cair smpai boleh kepal.
2) dalam loyang lapit gn kertas minyak utk mudah nk keluarkan nanti. kemudian tekan adunan biskut tadi rapat2 dlm loyang. simpan dalam peti ais dan biarkan.
3) sementara itu putar cream cheese dgn gula dgn kelajuan tggi sehingga kembang+putih gebu.
4) kemudian masukan telur 1 demi 1. masukan plain yogurt dan esen vanilla.
5) keluarkan biskut yg dari peti ais dan kemudian tuang adunan td kedalam loyang. letakkan filling blueberry mengikut kreativiti masing2.
6) dgn mggunakan kaedah waterbath (masukan loyang berisi adunan cheese kek kedalam loyang yang lagi besar dari loyang cheese kek 2 masukan air kedalam loyang yang bawah. so jadi 2 lapis la bekasnya bekas bawah letak air panas)
7) kemudian,bakar dgn suhu 170c selama 45minit. kemudian biar sekejap kek didalam oven slama 20minit sebelum keluarkannya utk betul2 masak. then masukn dlm peti ais bia betul2 sejuk baru ngapppppp!

SELAMAT MENCUBA :)

NI ANTARA BAHAN2 YG AKU GUNA.

TEKNIK WATER BATH MCM NI LA AKU PINJAM GMBAQ SAPA TAH NK TNJUK BG PAHAM :)